Pro Tatra Buggyra Racing tým je devětatřicátý ročník Rally Dakar jako na houpačce. Po problémech z předchozích etap se dopředu probojovává Aleš Loprais, který v desáté etapě zajel pátý nejrychlejší čas.
Naopak nejlepší desítku opouští Martin Kolomý, který téměř čtyři hodiny opravoval.
Aleš Loprais neodjel desátou etapu bez problémů, ale jeho posádka se se všemi nástrahami poprala na výbornou a byl z toho nakonec pátý nejrychlejší čas a posun do první desítky. „Začátek byl super, naprosto ideální pro podvozek Tatra. Chtěl jsem to dnes dojet na pódiovém umístění, což se dařilo, ale pak co čert nechtěl, přišel opět problém se servem. Tentokrát nám ale kámen ustřelil hadici a museli jsme dvanáct až patnáct minut spravovat. Bylo tam dnes spoustu zajímavých momentů, ale pěkný. Nakonec páté místo, takže spokojenost. Jen škoda, že se toho neodejelo více, už s tím budeme něco těžko dělat,“ řekl Aleš Loprais.
Naprosto odlišně vstoupili do desáté etapy z Chilecita do San Juanu Martin Kolomý a bratři Kiliani. Ti museli téměř čtyři hodiny opravovat chlazení motoru a v celkové klasifikaci, kdy už to vypadalo na slušný výsledek mezi nejlepší osmičkou, se propadli na šestnácté místo. „Ze začátku nám to hodně vyhovovalo, ale pak se nám zastavilo auto. Měli jsme problém se zadřeným ložiskem šponováku řemenice. Odstavilo nás to na dlouho, protože jsme museli vyměnit ložiska a stáli jsme skoro čtyři hodiny, než se to schladilo a dali jsme to dohromady. Pak jsme se snažili dál, trať byla na Tatru ideální a šlo to dobře,“ řekl v bivaku zklamaně Martin Kolomý.
„Dojezd jsme pojali už jako testování na příští rok. Pořadatel přitvrdil v navigaci, a i dnes jsem objevil jednu chybu v roadbooku. Podle toho, jak to bylo v jednom údolí vyježděné, se tam asi děly věci. My jsme ale vše zvládli bez problému. Otestovali jsme slušně i auto, protože Martin za to opravdu vzal a rád bych viděl čas z této části,“ řekl navigátor René Kilian. Martin Kolomý zajel další dva way pointy v nejrychlejším čase a po zbylé se držel v top 5.
Chvíle zklamání prožíval také celý tým, který měl za sebou non-stop dvoudenní cestování s najetými dvou a půl tisíci kilometry. „Pro nás je to hodně smutný, protože na tom celý rok dřeme a když už si myslíme, že se konečně posouváme dopředu, tak přijde takováto rána. A to je nepříjemný. Na druhou stranu dnes zabojoval Aleš a posouvá se dopředu. Jsou to dvojí pocity,“ uvedl šéfkonstruktér David Vršecký.
Závodníky dnes okolo San Juanu čekají poslední duny, které budou na prvních padesáti kilometrech. Po zbytek z 288 měřených kilometrů to budou spíše rychlostní zkoušky známé z šampionátu WRC.
Výsledky kamionů 10. etapa:
1. Nikolaev, Kamaz, 5:33:06
2. Sotnikov, Kamaz, +7:01
3. Mardeev, Kamaz, +7:41
4. Viazovich, MAZ, +12:51
5. LOPRAIS, TATRA, +16:04
28.KOLOMÝ, TATRA, +3:44:38
Výsledky po 10. etapě:
1. Nikolaev, Kamaz, 23:27:12
2. Sotnikov, Kamaz, +5:15
3. De Rooy, Iveco, +24:17
4. Villagra, Iveco, +57:47
5. De Baar, Renault, +1:18:47
10.LOPRAIS, TATRA, +2:43:37
16.KOLOMÝ, TATRA, +5:45:15