Zdálo by se, že Martin Prokop s Janem Tománkem proplouvají letošním obzvláště náročným Dakarem, ze kterého již vypadla celá řada favoritů zvučných jmen, bez větších potíží. V desáté a jedenácté etapě jim však dvakrát málem skončily veškeré naděje nejen na výsledek ve vysněné top 10, ale málem své účinkování v soutěži ukončili nadobro.
V úterý se jen díky pomoci Tomáše Ouředníčka z týmu South Racing dostali ke svým mechanikům, aby na jejich Fordu Raptor F-150 vyměnili nefunkční alternátor a ve středu kvůli porouchané spojce málem uvízli v těžkém terénu. I přes všechny potíže ztratili v celkové klasifikaci pouze jedinou příčku a jsou aktuálně osmou nejlepší posádkou kategorie automobilů.
Pilot týmu MP SPORTS Martin Prokop detailně popisuje dění na trati středeční jedenácté etapy:
„Dnešní mezi jezdci obávaná etapa Fiambala byla snad ještě horší, než se o ní vypráví. Trať byla kombinací trialu v řečištích mezi velkými kameny a nekonečných pískových úseků a dun. Nám se krátce po startu rozbila spojka. Pedál se propadl na podlahu a nebylo možné zastavit nebo si pomoci přeřazením při jízdě v těžkém písku. Hlavně nebyl záložní plán, kdyby se něco nepodařilo. Nemohl jsem si couvnout, rozhlédnout se, nebo si podřadit v extrémní zátěži, když už řazení bez spojky nestíhalo. To znamenalo, že jsem musel jet extrémně opatrně a s rozvahou, každou dunu nebo hranu jsem si protrpěl a snažil jsem se mít vždycky vymyšleno, kam budu točit, když by se výjezd nepodařil. Většinou jsem jel o rychlost níž, abych měl roztočený motor, připravený na nejhorší. Takže většinu těžkého terénu jsem projížděl jako šnek na jedničku.
Na to, jak byla dnešní trať technicky náročná, zvládli jsme to jen se dvěma zaváháními. U toho prvního jsem si byl jistý, že je to náš konec a v závodě už nebudeme pokračovat. Nezvládl jsem výjezd na velikou dunu, což by nebyl problém, ale když jsem točil dolů, potřeboval jsem spojku, abych zařadil jedničku a pomohl si výkonem obrátit auto zpět dolů. Ale bez ní tam zůstala dvojka, výkon okamžitě klesl a zůstali jsme v té nejhorší poloze. Zaseklí hluboko v písku bokem k duně a kousek od jejího vrcholu, kde nám nikdo nemohl pomoci, protože každý měl dost práce sám se sebou.
Jako zázrakem zrovna na tomhle místě byla skupinka nadšených argentinských motokrosařů, kteří se na nás vrhli a asi 40 minut lomcovali se Shrekem, abychom vyndali zaseklý kvalt a mohli se vyprostit ze zapadnutí a následně nám pomohli roztlačit auto, aby naskočil motor. Během celé akce jsme zapadli ještě jednou, takže to bylo hned dvojí vyprošťování. Ale kluci byli skvělí a zachránili nám celý Dakar. Jsem si jist, že bez nich by to pro nás skončilo. V této poloze bychom s dvoutunouvým Shrekem sami s Jendou nehnuli.
Ale za dalších 100 km jsme se zasekli zase, to když jsem se lekl jedné díry a při šlápnutí na brzdu zhasl motor. Naštěstí jsme byli už nakloněni z duny dolů, takže jsme asi za 15 minut pokračovali. Už jsme měli nacvičeno jak prvně vyndat
zaseknutou rychlost, vyheverovat se ze zapadnutí a pak přes startér odskákat dál. V tomhle případě nás pozorovalo asi dvacet motorkářů z vedlejší duny, ale asi měli zrovna siestu a nechtělo se jim špinit si ruce. Do cíle už jsem si dával velký pozor, abych měl každý výjezd naloženo až po omezovač a byl připraven na nejhorší. Stejně jako po úterní nevydařené etapě jsme smutní z velké ztráty, ale nakonec jsme rádi, že v závodě vůbec pokračujeme. Letošní Dakar není žádná pohodička, takže kdo se drží -i když zuby nehty - tak musí být šťastný.“
Průběžné pořadí Rally Dakar 2018 kategorie automobilů po 11. etapě:
1. 303 - CARLOS SAINZ (ESP), PEUGEOT, 36h16m27s
2. 300 - STEPHANE PETERHANSEL (FRA), PEUGEOT, 37h17m12s, +01:00:45
3. 301 - NASSER AL-ATTIYAH (QAT), TOYOTA, 37h40m29s, +01:24:02
4. 309 - BERNHARD TEN BRINKE (NLD), TOYOTA, 37h44m02s, +01:27:35
5. 304 - GINIEL DE VILLIERS (ZAF), TOYOTA, 37h56m32s, +01:40:05
6. 312 - JAKUB PRZYGONSKI (POL), MINI, 39h10m45s, +02:54:18
7. 319 - SHEIKH KHALID AL QASSIMI (ARE), PEUGEOT, 39h42m46s, +03:26:19
8. 311 - MARTIN PROKOP (CZE), FORD, 42h09m35s, +05:53:08
9. 334 - PETER VAN MERKSTEIJN (NLD), TOYOTA, 42h47m36s, +06:31:09
10. 331 - SEBASTIAN HALPERN (ARG), TOYOTA, 44h57m48s, +08:41:21
Další etapa:
čtvrtek 18. 1. Stage 12 Chilecito–San Juan, celkem 793km – spojovací úsek 270 km, měřený úsek 523 km