Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna a Petr Pokora si po páteční etapě Rally Dakar 2019 v průběžném hodnocení kategorie kamionů opět polepšili.
Účastníci dakarské rally mají za sebou náročný první týden zakončený dvěma maratonskými etapami, mezi nimiž se museli obejít bez asistence svých týmů. V sobotu 12. ledna je na programu volný den v Arequipě.
Etapa z Tacny do Arequipy, resp. její rychlostní zkouška, měla být s 517 kilometry nejdelší, jakou kamiony a osobní auta na letošním Dakaru absolvují. Špička kategorie kamionů, včetně posádky Tatry Jamal – Queen 69 se startovním číslem 507, tuto trať skutečně projela celou, později však pořadatelé zastavili závod na kontrolním bodě číslo 3, jenž se nacházel na 425. kilometru. Důvodem byla hustá mlha a s ní související obavy o bezpečnost soutěžících.
Kvůli tomu si zřejmě ještě pár hodin budeme muset počkat na oficiální průběžné pořadí, neboť pořadatelé zatím publikovali pouze výsledky z cíle etapy, jenže do celkového součtu by se čas z úseku mezi 425. a 507. kilometrem započítávat neměl.
Posádka Instaforex Loprais Teamu figurovala před pátou etapou na devátém místě a je jisté, že si minimálně o tři pozice polepší. Dva soupeři, kteří byli v celkovém pořadí před ní, se dostali do problémů a výrazně ztratili, třetí byl vyloučen ze soutěže. Na základě prostého součtu dosažených časů by měla být česko-španělská trojice šestá. Loprais totiž před etapou ztrácel na Rusa Ajrata Mardějeva 45 minut a 58 sekund a do inkriminovaného CP3 najel na pilota Kamazu 43 minut a 2 sekundy. Český tým ale zároveň usiluje o odečtení času, který ztratil, když se snažil pomoci havarovanému soupeři. Pokud pořadatelé vyhoví, měla by se „Královna“ posunout na pátou příčku.
„Závěrečnou část etapy pořadatelé zrušili až po našem průjezdu tímto bodem. Nám se za CP3 podařilo předjet všechna Iveca, ale jak se ukázalo, honili jsme se zbytečně,“ rekapituluje Aleš Loprais.
„Ještě by nám dnes měli stáhnout čas za pomoc Van Kasterenovi, který před námi sjel z cesty. Snažili jsme se ho odtamtud dostat, ale bohužel jsme ho tam museli nechat. Musel počkat na větší auta, protože to bylo na vytažení minimálně dvěma kamiony.“
První týden rozdal karty, unavil lidi i techniku, ale až druhá část rally bude skutečně rozhodovat o výsledcích. Vždyť na soutěžní kamiony v následujících pěti dnech čeká ještě více než 1400 kilometrů v rámci rychlostních zkoušek a další obrovská porce kilometrů na přejezdech. Proto mají v těchto hodinách v bivaku v Arequipě hodně napilno mechanici.
„Je to čím dál rychlejší, čím dál těžší, ale pomalu se dostáváme dopředu. Každý den je to jako na houpačce. Spousta zážitků. Ale jede se zase na hraně. Nevím, jestli to ty stroje vydrží. Náš bude muset. Královna dostane veškerou lásku, den a půl ji teď budeme maximálně opečovávat. Vše, co máme s sebou dostane nové,“ slibuje 39letý závodník.
V neděli 12. ledna se soutěž otočí a vydá se zpátky na sever směr Lima, kde před týdnem odstartovala a kde také příští čtvrtek skončí. Šestá etapa zavede dakarskou karavanu opět do San Juanu de Marcona, měří 810 km a 309 km se pojede v rámci speciálky na čas.