V sobotu dakarská karavana parkovala nedaleko saudskoarabského města Ha´il. Na programu byl zasloužený den volna.
V bivaku týmu Big Shock! Racing se ale rozhodně neodpočívalo. I když má posádka Martina Macíka zatím Dakar výborně rozjetý, momentálně drží 4. celkové místo, bylo potřeba chystat se na druhou část soutěže.
Nejvíce napilno proto měli mechanici. Ti celý den servisovali Karla, týmový závodní kamion, před následující maratonskou etapou. Právě 7. etapa bude pravděpodobně nejrizikovějším úsekem letošní dálkové rally, která je oproti předchozímu ročníku daleko náročnější. Svědčí o tom i fakt, že z více než 320 vozidel na startu jich do 7. etapy vyjede už jen 230.
Karel se po dni volna zase blýská
Sobota byla věnována přípravě na druhou polovinu Dakaru. Pilot Martin Macík a navigátor František Tomášek dostali příležitost pořádně se vyspat, trochu si odpočinout, provést úklid a zvládnout všechny další činnosti, na které při závodě nezbývá čas. Ale palubní mechanik David Švanda už od brzkého rána spolu s ostatními mechaniky řešil servis. Největší péči si totiž během dne volna užíval týmový kamion Karel. Mechanici mu vyměnili v podstatě všechny pohyblivé části.
„Na nápravách měníme zásadní části, které nejvíc trpí a mohly by prasknout. Všechna pera, všechny tlumiče i čepy, veškerá uložení, která jsou na nápravách vpředu i vzadu. Samozřejmě, nové jsou i pneumatiky. Kompletně prohlížíme motor. Ten má i nové turbo. Měníme všechny oleje, naštěstí máme zásoby od Champion Lubes. Na motoru řešíme i uložení napínacích kladek, řemen a tak dále,“ vyjmenovává palubní mechanik David Švanda.
A mechanici jsou dnes extrémně pečliví, protože vědí, že zítra po etapě bude David na večerní servis sám. V plánu je totiž maratonská etapa.
Příprava na obávanou maratonskou etapu
Maratónská etapa na závodníky čeká hned po dni volna, v neděli. A právě v této části Dakaru, kdy posádky spí mimo bivak a kompletní servis musejí zvládnout svépomocí, se většinou začíná definitivně lámat chleba.
„Myslím, že maratonské etapy často ovlivňují vývoj závodu. Většinou náskoky nebo ztráty, které zde vznikají, bývají tak velké, že se začne rýsovat pódium a umístění týmů v rámci celé soutěže. I když rozhodnout se samozřejmě může i v poslední etapě,“ říká David Pabiška, týmový manažer.
Proto je tak důležité, aby mechanici během volného dne dobře vyladili závodní stroje. Všichni v týmu Big Shock! Racing doufají, že náhradní díly během maratónské etapy nebudou potřeba, přesto se pojistili a domluvili se s týmy, které mají asistenční vozy v závodě, že jim povezou část potřebného vybavení. Pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda si musí zabalit jen osobní věci, které budou pro nocování v poušti potřebovat. A svou nedělní jízdu čítající 284 km přejezdů a 453 závodních km budou muset přizpůsobit aktuální situaci.
„Karla se pokusíme více šetřit, abychom se večer v bivaku nemuseli pouštět do větších oprav, ale zároveň nechceme zůstat pozadu,“ říká Martin Macík. Posádky tentokrát musí zvládnout po maratonské noci v Sakaka i následující etapu do Neomu. Bez pomoci asistencí tak ujedou kolem 1400 km.