6.1.2022: Do 5. etapy Dakaru obě posádky týmu Big Shock! Racing vstupovaly znovu nabité energií od svých fanoušků.
Žlutý kamion Karel pilotovaný Martinem Macíkem, navigovaný Františkem Tomáškem a technicky podporovaný Davidem Švandou tentokrát zdolal 346 ostrých kilometrů na okruhu kolem Rijádu zcela hladce. I když čeští závodníci startovali jako téměř poslední, po povedené stíhací jízdě do cíle etapy přijeli na slušném 10. místě a v celkovém hodnocení jsou 11.
Jejich týmové kolegy Martina Šoltyse, Romana Krejčího a Jakuba Jiřince ale na trati potkaly nečekané události. Stojí v poušti a dělají vše, co je v jejich silách, aby se jim podařilo opravit uložení kola a dostat se do cíle etapy. Všichni z týmu Big Shock! Racing věří, že se jim to podaří.
Martin Macík startoval jako téměř poslední, dojel 10.
Dakar je nepředvídatelný. Po pekelné 4. etapě dnes posádka Martina Macíka přijela později na start 5. etapy, protože mechanici do poslední chvíle pracovali na výměně jednoho z dílů. Ale pak už šlo vše hladce. Jakmile Iveco navigované Františkem Tomáškem vtrhlo na trať, nasadilo stíhací tempo a nechávalo za sebou jednoho soupeře za druhým. Zbrzdila ho jen jedna výměna pneumatiky.
„Vyrazili jsme snad z úplně posledního místa a krájeli jsme jeden kamion za druhým. Trať byla hodně vyježděná, takže jsme my i kamion dostávali dost na zadek. Ale zvládli jsme to, myslím, dobře. Jeli jsme už totálně vyklidnění. Ferry všechny body krásně našel, i když byla navigace poměrně složitá. Šlo to dneska dobře,“ řekl Martin Macík, který se dál snaží o co nejlepší umístění.
„Každý ujetý kilometr a vyřešená těžkost na Dakaru přináší zkušenosti, které nemáte šanci jinde získat. Tak my k Dakaru přistupujeme. Nemáme v plánu stěžovat si. Jedeme dál, co to dá, jsme ve hře o TOP 10 a současně sbíráme body ve světovém poháru, jehož je Dakar nově součástí,“ dodal Macík.
Martin Šoltys opravuje v dunách
Macíkův kamion s číslem 503 na trase také několikrát zastavil u spřátelených posádek.
„Zastavovali jsme u kluků z Italtrans Racing týmu a pomáhali jim. A pak i u Martina Šoltyse. Kluci opravovali v dunách Arnošta. Ale nedokázali jsme jim bohužel moc pomoci, neměli jsme u sebe ani potřebné díly. Věřím, že to zvládnou vyřešit a dojedou do cíle,“ popisoval mechanik David Švanda. A Martin Macík doplnil:
„Kluci stojí uprostřed dun. Vypadalo to, že po větším skoku se něco stalo s uložením levého předního kola. Všichni na ně myslíme, nebude to jednoduché, ale čekáme, že se objeví v cíli.“
Bezesné dakarské noci přicházejí
Po extrémní 4. etapě většina mechaniků přes noc vůbec nespala.
„Kluci jsou rozdělení do skupinek a každá má na starost svou specializaci – nápravy, motory, převodovky, pneumatiky... Současně každý ze 4 kamionů, o které se staráme, má svého hlavního mechanika. To je člověk, který byl u stavby auta a zná ho do posledního šroubku. Po návratu posádek do bivaku každý ví, co má dělat. Kluci se hned vrhají do práce a servis probíhá někdy až do rána,“ popisuje mechanik David Švanda.
Tým MM Technology se na Dakaru stará o Karla a Arnošta – kamiony domovského Big Shock! Racingu. A také o Vincenza a Niciase, speciály spřátelených týmů Project 2030 a Italtrans Racing, vyrobené v Sedlčanech. Parta ostřílených profíků doplněná novými posilami v posledních dnech odvádí výbornou práci a patří jí za to velký dík.