„Pamatuj, že i ta nejtěžší hodina ve tvém životě má jen 60 minut. Pro nás to bylo nejtěžších 8000 km, ale taky čas, který jsme strávili na dílně, kdy jsme z absolutního šrotu postavili “ZÁVODNÍ” speciál.
Díky vám všem za podporu! Samík to dokázal a my s ním. Dakar 2022 je minulostí, je na čase přemýšlet nad dalším,“ zhodnotila Ollie Ročková letošní závod.
Suzuki Samurai 1.3. je historicky podruhé v cíli Rally Dakar
Poprvé se do dakarské stopy zapsal už v roce 2002. Ivo Kaštan, průkopník české motocyklové účasti na rallye Dakar, jel tehdy s maličkým litrovým Samíkem, o rok později už s dlouhou verzí „long“ a motorem Renault 1.9 D. Závody absolvoval se svojí manželkou Vierou v press car jako první česká posádka novinářského vozu. Po konzultaci v přípravě dal Ivo Kaštan pilotce Ollie do šroťáka 100 litrovou nádrž, která bezpochyby pokryje etapy a vystačí i při bloudění.
Odepsaný vůz Suzuki Samurai vstal z kopřiv
Na konci loňské zimy dakarská amazonka Ollie Roučková ohlásila, že se po dvou „plonkových“ letech vrátí na start nejnáročnějšího motoristického maratonu. Po startu na čtyřkolce v roce 2018 (v cíli byla jako první žena z Česka), a hned v dalším roce v bugině na Dakaru 2019, který se jel ještě v Jižní Americe, pak po dvouleté pauze vytáhla rezavý vrak Samuraje a vrátila se do pouště v Saúdské Arábii při Rallye Dakar 2022 v závodní kategorii Classic.
Z extrémního maratónského závodu si odváží pilotka Ollie Roučková, navigátor Robert Knobloch, mechanici a prostě celý tým Czech Samurais dojezd do cíle, celkové 128. místo v kategorii Classic, a hlavně splněný sen – Z kopřiv na dakarskou rampu vítězů!
Překladatelem týmu evropský prokurátor
Před závody, ještě v Praze, byl představen na tiskové konferenci skoro celý tým Czech Samurais. Jeden, a to manažer, překladatel… se přidal až v Saudské Arábii, proto ho představujeme až nyní. Je to český zástupce v Úřadu evropského veřejného žalobce v Lucemburku Petr Klement.
- Petr Klement byl do funkce evropského žalobce jmenován za Českou republiku v červenci 2020. Do té doby působil na Nejvyšším státním zastupitelství v Brně. Zaměřoval se na hospodářskou kriminalitu i kyberzločin. Klement se tak stal českým zástupcem v takzvaném kolegiu Úřadu evropského veřejného žalobce, které tvoří základní pilíř jeho fungování.
Petr Klement odpověděl na pár otázek:
Pane Klemente, jaký máte vztah k autům?
„Moji rodiče auto neměli, tak nebudu předstírat, že jsem u nich vyrůstal. První, starou Škodu Rapid, jsem si koupil ve dvaadvaceti a hodně se v ní hrabal, z donucení. Měla čtyři světlomety navíc, vzory tygři kůže na sedačkách a moc nejela. Auta mám rád hlavně v terénu. Líbí se mi veteráni, sám jezdím na retro motorce – proto asi Dakar Classic."
Jak jste se dostal do týmu a jakou máte roli?
„Pozvání do týmu jsem dostal od Roberta Knoblocha, kterého znám z mise v Kosovu. Ten mi dal nabídku jet a já bez váhání souhlasil. A jakou mám roli? Jsem členem týmu, původně jsem měl jet jako jeho manažer, což nakonec formálně nešlo. Když je potřeba, komunikuju s organizátory, zahraničními týmy, občas řídím “doprovodku”, nebo pomůžu, kde je třeba."
Líbí se vám závody Rally Dakar?
„Miluji poušť, výzvy na hraně, rozšiřování obzoru. Dakar všeho z toho dává hodně. Líbí se mi soudržnost Čechů na Dakaru i to, že se zastaví a normálně se s vámi lidsky baví, včetně top jezdců jako jsou Prokop, Michek, nebo nestora Dakaru, pana Kaliny. Popravdě nejvíc mi učarovala auta stájí Bahrain BRX a Toyota Gazoo. Vidět je v terénu, nebo pozorovat jejich mechaniky při práci, je zážitek. Můj obdiv budí i Audi s elektromotorem, který má zvuk jako rolující Boeing. Až přímo na Dakaru jsem si uvědomil, jak výjimečná příležitost je potkat v bivaku třeba Násira al-Attíju, Loeba, nebo vidět bivak a celou tu vášeň a úsilí zevnitř."
Jistě sledujete politiku v České republice, a co sport?
„Sledování dění v ČR, včetně politiky, patří k mojí práci a k nutnému všeobecnému rozhledu. Poslední dobou bedlivě sleduji hlavně lucemburský volejbal, protože moje dcera hraje za jeden z klubů. Z motosportu nejvíc MotoGP, ještě jako hodně malý kluk jsem viděl motorky na starém okruhu v Brně. Za další cool závod, samozřejmě kromě Dakaru, považuji 24 hodin Le Mans. Mám taky velkou slabost pro vojenskou techniku a každý rok se těším na Mint 400."
Sen „Z kopřiv na Dakar“ uskutečněn
Dakarská fakta Czech Samurai 2022:
V průběhu soutěže se potýkali s jednou nepříjemností za druhou. Závod ale nevzdali, dali si totiž předsevzetí, že dojedou z kopřiv až na vítěznou rampu Dakaru.
Hodnocení a pocity jednotlivých etap pilotky Ollie Roučkové z facebooku:
- 1. 1. Už v prologu se ukázalo, jak je nejslabší kategorie H1 rychlá. Jedeme na hraně auta a v rozježděném písku ne a ne dosáhnout stanovených rychlostí. Držte nám palce Samík šlape, jak má, ale stejně rychlostí nestačí. Zítra nás čeká dlouhý den, ve kterém máme dva měřené úseky.
- 2. 1. Bylo to hodně těžký, tohle byla etapa hodná Dakaru. Takhle těžký začátek nikdo z nás nečekal - rozježděná písečná koryta, kamenité výjezdy, pro nejslabší kategorii H1 nesmyslné rychlostní limity…
- 3. 1. Druhá etapa ZRUŠENA. Díky dešti byla dnešní etapa zrušena. I tak jsme museli absolvovat přejezd do dalšího bivaku v délce 650 km. Večer jsme bez asistence, auto si musíme opravit sami. Naštěstí to vypadá, že kromě rutinní prohlídky budeme vyměňovat jen baterii.
- 4. 1. Etapa 4 je za námi, už pomalu začínáme chápat jak na navigační testy, kromě rychlosti a písků to dnes byl brutální trial, a to nám chutnalo. 5 km před cílem nám odešla řídící jednotka. Po hodině se nám to povedlo opravit. Držte palec ať neshoříme, jedeme natvrdo. Do bivaku to máme ještě 80 km.
- 5. 1. Dnes to bylo hodně o srdíčku a o nazvedaných železech během roku. Vždyť my nemáme ani posilovač řízení.
- 6. 1. Dnešní etapa zkrácena. Tým si krátí čas při čekání na závodníky ze zkrácené etapy, “jen počkejte, my vám to vrátíme “.
- 7. 1. Čeká nás 2x test pravidelnosti a x navigační. Pořadatelé nám slibují, že obě navigace budou těžké. Na trati nás čeká hodně nebezpečných trojek a ještě víc dvojek, které jsou po dešti skoro trojky.A co znamená trojka? Tři pro Samíka znamená, jít stoprocentně na brzdy a obezřetně projíždět nebezpečné úseky.Dnes to byl Rock and Roll! strašný rozbíječky, navigačně náročný a hodně měkké písky. A taky jeden brod, ze kterého budeme mít hodně šťavnaté video, a to jsme teprve v půlce Dakaru. Jedeme dál!
- 8. 1. Dnes volný den, konečně už je teplo, tak si to užíváme. Kluci makaj na autě a my s Robertem si chystáme věci na další etapu. Jak prožíváme den volna se dozvíte v reportáži na sport.cz
- 9. 1. Dnes startujeme v 06:57 místního času, čeká nás 540 km. Většinou rychlé pasáže, plno nebezpečných míst… Celkem 5 testů pravidelnosti (dohromady kolem 140 km) a jeden navigační (kolem 30 km). Kluci včera v noci svařovali rám, vypadá to, že byl načatý z tahání na laně, kdy nám organizátorka chtěla pomoct a namísto toho dala full gas a vyrvala nám celý předek. My s Robertem jsme ze včerejší etapy lehce obouchaný, ale nic, co by nás zastavilo, jedeme společně Z kopřiv na Dakar.
- 10. 1. Prasklá páska hadice vody, a tím pro nás dnešní den končí. Držte nám palečky ať motor zvládneme opravit a naskočit zpátky do závodu, teď nás čeká minimálně 7 hodin na laně do bivaku. Jsme vcelku, a to je to nejdůležitější, to je prostě Dakar Rally.
- 11. 1. V 2:50 hod. Až teď jsme se dostali do depa unavení na dřeň. Ale to k závodění patří, vylezeme z auta, odpřáhneme lano a jdeme pracovat. Horší je, že máme doprovodné vozidlo někde na přejezdu. Kluci měli bohužel taky závadu... Držte nám palce, ať tohle drámo zvládnem.
Nechci to zakřiknout, motor ŽIJE. Velké poděkování patří MKR Technology za pomoc a poskytnutý azyl - je vidět, že je Dakar Rally jedna velká rodina, která si pomáhá. Kluci po své noční šichtě na kamionech ráno nastoupili na Samíka. RESPEKT! - 12.1. Etapa 10: Dnes nás čeká několik rychlostních zkoušek, z toho jedna navigační, a to nám sedí. Startujeme v 7.45 místního času a čeká nás 450 km. Budeme muset jet zlehka, aby si vše sedlo, ale jedeme dál naší společnou cestu Z kopřiv na Dakar.
Desátá etapa nás bavila, měkké duny pod plným plynem. Dobře odsýpající navigace, 100% soustředěnost. To je to co nám chutná. Po namlsání z pěkné jízdy nás 25 km dlouhý úsek rozježděných dun zastavil, 30 stupňů, rozpálený měkký písek, plný plyn na dvojku. Tohle standardní okruh nemohl uchladit, bohužel nám vznikla závada na přídavném chladiči. Než motor zchladl, abychom na něm mohli pracovat, trvalo to věčnost. Jedeme dál. - 13. 1. Písek, písek, písek… Dnes startujeme v 8.54 a už teď je nám jasný, že se budeme péct ve vlastní šťávě. Zůstaňte s námi na té dakarské cestě Z kopřiv.
- 14. 1. Poslední etapa je tu, držte nám palce. Jsem nervózní, jak to celé dneska dopadne.
Život je stejný jako horská dráha. Někdy Vás vynese na vrchol a někdy srazí dolů, i když bojujete, co to jde. Tato tvrdá realita mi ale nikdy nevezme sílu znovu obětovat vše a jít naplno do dalších výzev, které život přinese, i když ve vzduchu visí možnost “zklamání”. Ta tam totiž bude vždy, v jakékoliv lidské činnosti, proto dělejme nejlíp, jak umíme, aniž by nás strach zastavil dřív, než začneme konat… Celý rok jsme s týmem pracovali, jednou byli nahoře a jindy zase dole, tréninky šly stranou a já šla do montérek při stavbě Samuraie “Z kopřiv na Dakar”, ale je to tam a my jsme s naším malinkým Suzuki Samurai 1.3. dobili Dakar.
Navigátor Robert Knobloch k Dakaru napsal:
„Rád bych poděkoval celé naší partě za odvedenou práci. Poděkování patří i dalším českým týmům, které nám nesčetněkrát na Dakaru pomohly. Na prvním místě však patří poděkování Ollie, která byla motorem celého projektu a celou tu nálož kilometrů naprosto v pohodě odřídila. Když nám technika fungovala, tak na ni chlapi ve výkonnostně podobných autech neměli vůbec šanci. Tahle navigátorská zkušenost pro mě znamená velikou školu a obrovský skok k mému dalšímu snu – odjet Dakar na motorce bez asistence.“
A závěrečná slova Ollie Roučkové:
„Díky patří všem, kteří nás na této cestě podpořili - rodinám, sponzorům a fanouškům. Bylo hodně momentů během 8000 kilometrů, které opravdu bolely. Ale my jsme náš sen Z kopřiv na Dakar nevzdali.“
Fotokredit: CZech Samurais / Petr Šedivý